Bezpieczeństwo w mobilnej firmie (2016)

Fragment publikacji:

Tablety, a w szczególności smartfony są na co dzień wykorzystywane do celów służbowych. Bez wątpienia przyczyniają się do wzrostu produktywności oraz ułatwiają wykonywanie wielu zadań, jednak często przechowujemy na nich poufne informacje oraz dane logowania do zasobów firmy i nie stosujemy zabezpieczeń. Wyzwaniem dla informatyków jest dodatkowo fakt, że pracownicy wykorzystują różne urządzenia, np. laptopa z systemem Windows, smartfon z Androidem i tablet iPad pracujący na systemie iOS. Trudno wówczas zadbać o to, aby dane przechowywane na każdym urządzeniu były bezpieczne, zwłaszcza że przez dużą część dnia pracownik korzysta z urządzeń poza siedzibą firmy.

Korzystanie z urządzeń mobilnych dodatkowo potęguje trend BYOD (bring your own device), czyli w wolnym tłumaczeniu: „przynieś do biura swoje urządzenie”. Wiele firm pozwala na korzystanie z prywatnych telefonów i tabletów do celów służbowych, ponieważ nie muszą ich kupować (mniejsze koszty), a pracownik cieszy się, że używa ulubionego sprzętu (przyzwyczajenie do danej platformy; większy komfort pracy). Smartfonów i tabletów nie chronią jednak korporacyjne firewalle, jak w przypadku służbowych komputerów. Urządzenia mobilne można zgubić lub mogą zostać skradzione, a mobilne systemy operacyjne nie mają tylu funkcji konfiguracyjnych jak systemy desktopowe.

Rodzi się więc potrzeba zabezpieczenia mobilnych urządzeń pracowników. Na początku popularne były rozwiązania MDM (Mobile Device Management), które zapewniały bezpieczeństwo urządzeniom mobilnym, ale obecnie na znaczeniu zyskują EMM (Enterprise Mobility Management), oferujące szerszą funkcjonalność, przez co zabezpieczają więcej obszarów.

Zobacz całość na stronie computerworld.pl